Overgaan op e-Facturatie: eenvoudiger dan u denkt

Inmiddels is algemeen bekend dat de overheid alleen nog elektronische facturen accepteert. Menig mkb’er denkt dat het met commercieel Nederland niet zo’n vaart zal lopen. En dat het inrichten van een systeem dat zich hiervoor leent, tijdrovend en duur is. Overgaan op e-facturatie is voor u als AccountView-gebruiker echter eenvoudiger dan u wellicht denkt.
 

De stand van zaken in Nederland

Ongeveer tien procent van de facturen in Nederland wordt nog per post verstuurd. Veel bedrijven gebruiken inmiddels een e-mail met een pdf-factuur als bijlage. Dit scheelt al veel handmatig werk en print- en portokosten, maar het kan efficiënter.
 
U wilt als ondernemer vast ook dat facturen met zo min mogelijk handelingen correct verwerkt worden in de administratie. e-Facturatie, oftewel het versturen van factuurgegevens van boekhoudsysteem naar boekhoudsysteem, biedt hiervoor uitkomst. Maar hoe werkt het nu precies?
 

Wat elektronisch factureren ondernemers brengt

Zonder te technisch te worden: bij een e-factuur ligt precies vast wat de informatie op de factuur betekent. Factuurgegevens worden van boekhoudpakket A naar boekhoudpakket B gestuurd en automatisch uitgelezen. Er is dus geen handmatige invoer meer nodig bij het ontvangen van de factuur, hetgeen wel het geval is bij pdf-facturen en papieren facturen. e-Facturatie kan daardoor veel kosten en tijd besparen en fouten voorkomen.
 
Daarnaast kunnen alle foutgevoelige handelingen die met het handmatig verzenden, ontvangen en verwerken van facturen gemoeid gaan, leiden tot slechte relaties met leveranciers en klanten en uiteindelijk zelfs tot een slechte cashflow. Het digitaal verzenden en verwerken van facturen biedt administratieve lastenverlichting en zorgt ervoor dat facturen sneller kunnen worden verwerkt en betaald.
 
Het voordeel voor ondernemers wordt groter naarmate e-facturatie door de hele keten van afnemers en leveranciers omarmd wordt. Des te meer bedrijven gebruikmaken van e-facturatie, hoe groter het voordeel voor alle betrokkenen. En belandt e-facturatie straks in een stroomversnelling, dan kunt u er maar beter klaar voor zijn.
 

Wat nu als ik er nog niet (helemaal) klaar voor ben?

Met AutoInvoice voor AccountView is de overgang naar totaal elektronisch factureren gefaseerd en in uw eigen tempo te maken. Iedereen die AccountView gebruikt, kan op elk moment AutoInvoice activeren en zelf bepalen welke facturen voor welke relaties al dan niet digitaal worden verwerkt. Wie dit wenst, verwerkt met AutoInvoice zowel papieren facturen per post, evenals pdf-facturen per e-mail en geheel digitale e-facturen in XML. In uw eigen tempo en samen met uw leveranciers en klanten werkt u toe naar daadwerkelijke digitalisering van uw facturen.
 
Wij helpen u graag op weg om uw facturatieketen stapsgewijs te digitaliseren. Kijk voor meer informatie op de website, bekijk de video, of neem contact op voor advies op maat.
 
Wilt u AutoInvoice zelf alvast activeren? Met deze e-Learning kunt u zelf aan de slag.