dame webshop

Vanaf 1 juli nieuwe btw regeling binnen EU

Levert u aan (particuliere) klanten binnen de EU die geen btw-aangifte doen? Dan moet u vanaf 1 juli in veel gevallen btw betalen in het land van bestemming. Om dit zo eenvoudig mogelijk te maken, is een One Stop Shop (OSS, of éénloketsysteem) in het leven geroepen, waarmee u in één keer de btw administratie voor alle EU landen afhandelt. Op de website van de Belastingdienst leest u meer over deze regeling en hoe u zich aan kunt melden.
 
Verwerking in AccountView
Deze OSS-regeling heeft ook invloed op de verwerking in AccountView. Om u hierbij te assisteren, heeft Visma deze supportnote ‘One Stop Shop-regeling’ voor u geschreven, waarin alle relevante informatie staat. Heeft u toch nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op.

Overgaan op e-Facturatie: eenvoudiger dan u denkt

Inmiddels is algemeen bekend dat de overheid alleen nog elektronische facturen accepteert. Menig mkb’er denkt dat het met commercieel Nederland niet zo’n vaart zal lopen. En dat het inrichten van een systeem dat zich hiervoor leent, tijdrovend en duur is. Overgaan op e-facturatie is voor u als AccountView-gebruiker echter eenvoudiger dan u wellicht denkt.
 

De stand van zaken in Nederland

Ongeveer tien procent van de facturen in Nederland wordt nog per post verstuurd. Veel bedrijven gebruiken inmiddels een e-mail met een pdf-factuur als bijlage. Dit scheelt al veel handmatig werk en print- en portokosten, maar het kan efficiënter.
 
U wilt als ondernemer vast ook dat facturen met zo min mogelijk handelingen correct verwerkt worden in de administratie. e-Facturatie, oftewel het versturen van factuurgegevens van boekhoudsysteem naar boekhoudsysteem, biedt hiervoor uitkomst. Maar hoe werkt het nu precies?
 

Wat elektronisch factureren ondernemers brengt

Zonder te technisch te worden: bij een e-factuur ligt precies vast wat de informatie op de factuur betekent. Factuurgegevens worden van boekhoudpakket A naar boekhoudpakket B gestuurd en automatisch uitgelezen. Er is dus geen handmatige invoer meer nodig bij het ontvangen van de factuur, hetgeen wel het geval is bij pdf-facturen en papieren facturen. e-Facturatie kan daardoor veel kosten en tijd besparen en fouten voorkomen.
 
Daarnaast kunnen alle foutgevoelige handelingen die met het handmatig verzenden, ontvangen en verwerken van facturen gemoeid gaan, leiden tot slechte relaties met leveranciers en klanten en uiteindelijk zelfs tot een slechte cashflow. Het digitaal verzenden en verwerken van facturen biedt administratieve lastenverlichting en zorgt ervoor dat facturen sneller kunnen worden verwerkt en betaald.
 
Het voordeel voor ondernemers wordt groter naarmate e-facturatie door de hele keten van afnemers en leveranciers omarmd wordt. Des te meer bedrijven gebruikmaken van e-facturatie, hoe groter het voordeel voor alle betrokkenen. En belandt e-facturatie straks in een stroomversnelling, dan kunt u er maar beter klaar voor zijn.
 

Wat nu als ik er nog niet (helemaal) klaar voor ben?

Met AutoInvoice voor AccountView is de overgang naar totaal elektronisch factureren gefaseerd en in uw eigen tempo te maken. Iedereen die AccountView gebruikt, kan op elk moment AutoInvoice activeren en zelf bepalen welke facturen voor welke relaties al dan niet digitaal worden verwerkt. Wie dit wenst, verwerkt met AutoInvoice zowel papieren facturen per post, evenals pdf-facturen per e-mail en geheel digitale e-facturen in XML. In uw eigen tempo en samen met uw leveranciers en klanten werkt u toe naar daadwerkelijke digitalisering van uw facturen.
 
Wij helpen u graag op weg om uw facturatieketen stapsgewijs te digitaliseren. Kijk voor meer informatie op de website, bekijk de video, of neem contact op voor advies op maat.
 
Wilt u AutoInvoice zelf alvast activeren? Met deze e-Learning kunt u zelf aan de slag.

Maakt u al gebruik van versie 11?

AccountView-versie 11 is al een tijdje uit. Deze versie biedt gebruikers een groot aantal verbeteringen, waaronder:


Nieuwe, frisse interface met meer kleur
De interface is flink vernieuwd met nieuwe kleuren en een nieuw, schaalbaar lettertype dat beter leesbaar is en dat u zelf groter of kleiner maakt. Ook kunt u snelzoeken en selecteren vanaf nu gecombineerd gebruiken en kunt u sneller wisselen tussen weergaven doordat uw meest gebruikte weergaven als knop worden bewaard.
 
Btw- of icp-aangifte
Doet u uw btw- of icp-aangifte vanuit AccountView? Indien u gebruik maakt van versie 10.0 of ouder, kunt u straks geen btw- of icp-aangifte meer doen. Vraag dus snel de update aan.
 
Infoline vernieuwd
Ook Infoline is recent vernieuwd. We hebben de lay-out aangepast, waardoor u eenvoudiger informatie kunt vinden, razendsnel een supportvraag kunt stellen en alle nieuwsberichten overzichtelijk onder elkaar ziet staan.
 
Hoe het eruit ziet?
Bent u nieuwsgierig hoe AccountView versie 11 eruit ziet en werkt? Accountmanager Bas Wajer laat u in deze video zien wat de belangrijkste veranderingen zijn.
 
Direct aan de slag!
Wilt u ook direct aan de slag? Vraag uw update nu aan. Wilt u eerst nog meer lezen? Raadpleeg dan de Visma website voor alle ins-en-outs.

Online cursus Debiteurenbeheer in AccountView

Wilt u beter zicht houden op uw openstaande posten en minder omkijken hebben naar debiteuren die zich niet aan betalingsafspraken houden? Volg dan deze online cursus ontwikkeld voor AccountView gebruikers.
 
In deze cursus leert u hoe u structureel grip houdt op uw openstaande posten door betalingsafspraken eenvoudig vast te leggen en aanmaningen te automatiseren.
 
Waarom kiezen voor een online cursus? 
Volg deze online cursus waar en wanneer u het het beste uitkomt. U bepaalt zelf het tempo en uw voortgang wordt bijgehouden in de Visma Online Academy. Nadat u de cursus succesvol heeft afgerond, ontvangt u een certificaat. Voor het volgen van deze cursus dient u te beschikken over een AccountView Team of Businesslicentie met de module Aanmaningen.
 
Bestel nu de online cursus zodat u snel via de Visma Online Academy aan de slag kunt!

Begin 2021 goed!

Begin 2021 goed!
 
Bespaar tijd en creëer inzicht door met één druk op de knop afschrijvingen te genereren en direct periodiek inzicht in de kosten van afschrijvingen te verkrijgen.
 
Hoe? Bekijk snel het filmpje waarin Dennis het u uitlegt.

Wijzigingen Intrastat-aangifte 2021

Als u bij het CBS Intrastat-aangifte doet, dan moet u minimaal met AccountView versie 10.0a werken. De specificaties voor de maandaangifte wijzigen namelijk in 2021. Alleen de laatste versies van AccountView bevatten onder meer de nieuwe wettelijke verplichtingen ten aanzien van het indienen van Intrastat-aangiften, maar ook de verplichtingen van het registreren van de Intrastat-transacties.

 
Zie voor meer informatie over deze wijzigingen de pagina Internationale Handel in Goederen van het CBS.

 
Wij ondersteunen deze gewijzigde specificaties in de AccountView-versies 10.0, 10.0a en 11.0 met het laatste Service Pack.
 
Lees meer hierover op de supportpagina van Visma.