Met AccountPlus Inkoop beschikt u over een bijzonder uitgebreide inkoopadministratie met volledige functiescheiding en uitgebreide rapportage. Uitbreidingen zijn bovendien mogelijk indien u met opslagen voor invoerrechten, vrachtkosten en verzekering wilt werken in combinatie met elke voorraadwaarderingsmethode die AccountView ondersteunt. Ook kunt u aanbetalingen verrichten en verrekenen. Het is mogelijk om kopieën van bestelbonnen te bewaren en om bestelbonnen opnieuw af te drukken. Verder heeft u de mogelijkheid tot het ingeven van een afwijkend afleveradres en kunt u een tussenpersoon invoeren.
 
AccountPlus Inkoop bevat de volgende functionaliteit:
 

  • Bestelbonnen
  • Prijseenheden
  • Registreren en fiatteren onder/overlevering
  • Aanmaken bestelbon en/of besteladviesregels vanuit Verkooporder
  • Magazijnontvangsten
  • Ontvangsten onderweg
  • Retourbon afdrukken vanuit magazijnontvangst
  • Inkoopfacturen
  • Factuurtotaalcontrole
  • Besteladviesregels
  • Leverancierscontrole
  • Bestelbonnen

Voor elke inkoopopdracht voegt u een bestelbon toe. Door een definitieve bestelbon te printen, maakt u de opdracht definitief waarna ontvangsten en inkoopfacturen mogelijk worden. In de bestelbon kunt u per bestelregel volgen wat en hoeveel ontvangen en/of gefactureerd is. Het daadwerkelijk ontvangen en boeken van de facturen doet u echter in de magazijnontvangsten respectievelijk inkoopfacturen. Het is mogelijk om kopieën van bestelbonnen te bewaren en om bestelbonnen opnieuw af te drukken. Verder heeft u de mogelijkheid tot het ingeven van een afwijkend afleveradres en kunt u een tussenpersoon invoeren. Na het afdrukken van de definitieve bestelbon kunt u een bevestigingsdatum van de leverancier invoeren.
 
U kunt instellen of u gebruik wilt maken van de tabel artikelen per leverancier. U kunt dan in een bestelbon alleen maar kiezen uit de assortimentslijst van deze leverancier. Voordeel is dat u per leverancier de artikelcode van de leverancier, omschrijving, prijs, levertijd, bestelgrootte en aantal/verpakking kunt bijhouden. U heeft standaard de beschikking over de volgende rapportages: In bestelling, Conceptregels (bijv. offerteregels), Verplichtingen (financieel), Besteltijden, over/onderlevering.

 

Magazijnontvangsten

Het registreren van magazijnontvangsten vindt apart plaats. Hierdoor wordt het magazijn niet geconfronteerd met prijzen of andere onnodige informatie. Een magazijnontvangstbon is in feite een kopie van de pakbon van de leverancier. Via een invoerscherm kunt u per artikel de ontvangstregels toevoegen of ervoor kiezen om alle in bestelling zijnde artikelregels van een bestelbon over te nemen. U kunt een ontvangstbon van meerdere bestelbonnen ontvangen. Bovendien kunt u meerdere ontvangstbonnen per bestelling aanmaken.

 
Indien u beschikt over de AccountView module magazijnlocaties of AccountPlus Partijregistratie kunt u direct de ontvangsten over meerdere locaties respectievelijk partijen verdelen. Via een statuswijziging heeft u de mogelijkheid om Goederen onderweg in te geven. Dit is een magazijnontvangstbon die niet verwerkt kan worden, maar in feite aangeeft wanneer de goederen binnenkomen. Dit komt voor bij goederen die verscheept worden en waarvan de leverancier het verschepingsdocument heeft gefaxt. Bij het invoeren van de ontvangen aantallen wordt gecontroleerd op onder- en overlevering. De toegestane afwijkingen hiervoor kunt u per bestelbon in percentages ingeven.

 
Standaard beschikt u over de overzichten Ontvangstbonnen, Verwerkte ontvangsten en Te verwachten ontvangsten en Inkoopfacturen. Het toevoegen van inkoopfacturen vindt apart plaats. U voert een inkoopfactuur in zoals u deze van de leverancier heeft ontvangen, gebaseerd op magazijnontvangsten. In één inkoopfactuur kunnen dus ontvangstregels van meerdere ontvangsten en/of bestelbonnen ingevoerd worden.

 
De inkoopprijs wordt automatisch overgenomen van de bestelbon waardoor eenvoudig gecontroleerd kan worden of het factuurtotaal overeenkomt met de echte factuur. Indien u beschikt over de module Vreemde valuta kunt u per factuur de valutakoers ingeven. Ook heeft u de mogelijkheid om het totaal factuurbedrag apart in te voeren, waardoor AccountView zelf de regels met het totaal kan vergelijken. Eventuele verschillen in verband met bijv. afronding van BTW of aftrekken van kredietbeperking worden, mits niet te groot, automatisch door AccountView weggeboekt.

 

Besteladviesregels

Indien u gebruik maakt van de bestelformules of de opdracht Aanmaken besteladviesregels vanuit de verkooporderinvoer, kunt u via het besteladvies automatisch per leverancier bestelbonnen genereren. Dit besteladvies fungeert als een soort bufferbestand waarin u per bestelregel de leverancier, aantal en prijs kunt invoeren alvorens te verzamelen. Door het ontwerpen van de juiste bestelformule kunt u een besteladvies op maat genereren.

 

Aanbetalingen

Met de functie Aanbetalingen kunt u aanbetalingen journaliseren op lopende bestellingen. Deze aanbetalingen vinden plaats in de valuta van de bestelbon. Bij het ingeven van de inkoopfactuur worden de aanbetalingen automatisch verrekend. Eventuele koersverschillen worden direct weggeboekt.

 

Wat kost het?

Met AccountPlus Inkoop investeert u €2.750,- (excl. BTW). Het is tevens mogelijk de module op abonnementsbasis af te nemen voor €103,10 per maand.

 
Om gebruik te kunnen maken van AccountPlus software dient u te beschikken over minimaal AccountView Team of Business met de BM/SDK CAL module, aangevuld met AccountView Facturering.
 

Meer informatie

Wilt u meer weten? Neem dan gerust contact op via onderstaande knop: